یکشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۵:۳۰
۰ نفر

راحله فاضلی: در آمریکا کمیته‌ای وجود دارد که فهرست کسانی که باید ترور شوند را تهیه می‌کند. این سناریوی یک فیلم هالیوودی نیست؛ بلکه واقعیتی است که به تازگی و در همین یک سال اخیر توسط رسانه‌های آمریکایی کشف شده‌است.

سربازان -آمریکایی


گفته می‌شود این کمیته که زیرمجموعه شورای امنیت ملی کاخ‌سفید است، رئیس‌جمهور را در جریان تصمیم‌های خود قرار می‌دهد. با وجود این هیچ سند رسمی و قابل دسترسی در مورد عملیات یا تصمیم‌های آن به دست نیامده ‌است. وجود این کمیته و تصمیمات آن زمانی مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت که انور الاولقی از آمریکایی‌های پیوسته به القاعده در یمن، در یکی از حملات هواپیماهای بدون سرنشین کشته شد. او از مهره‌های کلیدی گروه القاعده در شبه‌جزیره عربستان بود و همین امر او را به فهرست کشتار هدفمند دولت اوباما اضافه کرد. ظاهرا اولقی که اواخر سال۲۰۱۱ در یکی از حملات هوایی سیا به یمن کشته شد، تنها شهروند آمریکایی نیست که به‌خاطر ارتباط با القاعده نامش به فهرست کشتار هدفمند دولت راه یافته است.

اینکه اوباما در تصمیم‌گیری برای هدف قراردادن یک شهروند آمریکایی دخالت داشته یا نه هنوز در هاله‌ای از ابهام است اما سخنگوی کاخ سفید نیز از اظهارنظر در این مورد خودداری کرده است. هرچند کاخ سفید کشتن اولقی را نشانه سرسختی و جدیت اوباما نسبت به شبه‌نظامیان تندرویی می‌داند که آمریکا را تهدید می‌کنند اما این موضوع موج حملات گروه‌های حقوق بشری و گروه‌های سیاسی را به‌دنبال داشت. سیاستمداران هر دو جناح چپ و راست شیوه و مسیر تصمیم‌گیری که به ترور اولقی منجر شد را به باد انتقاد گرفتند.

حالا اوبامایی که برای رسیدن به ریاست‌جمهوری، سیاست‌های جورج بوش در مقابله با تروریسم را به‌شدت محکوم می‌کرد، بابت به‌کارگیری سیاست‌هایی مشابه مورد انتقاد قرار می‌گیرد. لیبرال‌ها او را به‌خاطر قتل غیرقانونی یک شهروند آمریکایی توسط هواپیمای بدون سرنشین سرزنش می‌کنند. محافظه‌کاران نیز از او برای پرهیز از انتشار رای قانونی وزارت دادگستری ایراد می‌گیرند. آمریکایی‌ها برای توجیه این سیاست ترور یا کشتار هدفمند بر ۲موضوع به‌عنوان ابزار قانونی توجیه این موضوع تاکید می‌کنند؛ نخست‌اینکه پس از حادثه ۱۱سپتامبر، کنگره اجازه استفاده از نیروی نظامی برای مقابله با تندروهای جنگ‌طلب را صادر کرد که همین کشتار هدفمند را نیز توجیه می‌کند. دوم اینکه اگر کشوری از خود دفاع کند از نظر قوانین بین‌المللی نیز مجاز است از روشی چون کشتار هدفمند استفاده کند.

درصورتی که هدف‌های حملات از راه دور، خارجی باشند دیگر نیازی به تایید مقامات عالی شورای امنیت ملی آمریکا نیست اما در مورد آمریکایی‌ها شرایط فرق دارد. دولت اوباما هنوز هیچ گزارش رسمی و عمومی در مورد مدارکی که نشان می‌دهد اولقی درگیر حملات تروریستی بوده، ارائه نکرده است. یکی از دلایلی که برای ترور اولقی اعلام شده این است که او با یکی از کارکنان بریتیش ایرویز که به تلاش برای منفجرکردن یک هواپیمای آمریکایی متهم شده بود، ارتباط داشته است.

کد خبر 160099

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز